סבלנות ועבודה קשה ...

(מתוך ספרו של הבעל aSulyama כאשר חכם (פרוט אוף וייז), עמ. 212-213)


הוא הבהיר בראשית רבה - "אין (רציני) עבודה וחריצות הבורא ברא עולם משלהם .. אלא כדי להתאושש מן הרשעים שמאבדים את העולם שיצר את כל העבודה הקשה והמאמץ."


וזה נראה שיש שום קושי, משום שהראשון מתייחס הבורא (כדי ליצור עולם ללא עבודה וללא מאמץ), ולאחר מכן על יצירות, מלאות סבל, עבודה קשה ומאמץ רב.


אבל זה באמת קשה (להבין), שזה במובן של ענישה "העולם אבד שיצר את כל העבודה והמאמץ." אחרי הכל, זה לא נראה כמו עונש! עכשיו, אם העולם האבוד נוצר הנאה, שלווה ושמחה ... אז אכן יהיה זה עונש גדול! וגם אתם צריכים להבין את הנושא של "הגוף של העונש", וזה לא כל כך רלוונטי. תחילה מיין את אגדת חז"ל (סנהדרין 99) - "כל אדם נברא כדי עבודה, אומללות וסבל." וזה לא ברור בדיוק מה הוא אמר - של כתביו בתורה או בכתבים בשיחות (כמו שכתוב, "התורה לא תעזוב את זה בפה שלך"). אבל שמח הם אלה שסבלם מגיע בגלל התורה.


הבהרה. כל אדם לשים גמול כפי הסבל שחווה אותם בחיים. ואין אחד שיכול לברוח סבל. אבל בידיו של גבר (מותנה) מבחר * - אם לעסוק בתורה ומצוות (ואז לשים אותו הסבל לבוא בגלל התורה), או לא לעשות, ואז אותו יהיה סבל בגלל דברים ריקים. ואם הסבל של התורה, ואת הגמול עבורם מאוד.


הערות:

* מבחר מעמדות שנוצרו, אבל מנקודת המבט של דבר הבורא הוא קבוע מראש

**. ולשלב הבנה זו, יכול רק תיקון שלם האחרון.

** אבל למה כביש כזה אחד נקבע, וזה לזה? בשאלה זו אין תשובה, כי הוא "מעל הבריאה" ומוחנו אינם מסוגלים להבין אותו. לכן, לא שואלים שאלות כאלה - אחרי הכל, לא משנה מה יש לנו להניח, זה רק "אצבע מופנית אל השמים."